Нина ГАВР - Гавришова Нина Андреевна, журналист, кандидат биологических наук. Персональный сайт. Мысли, размышления, анализ, советы, народная мудрость.

Записки журналиста

Статьи: Киев - былое

РИТУАЛЬНА ЧАША-КАЛЕНДАР У СТОЛИЧНОМУ МУЗЕЇ

Добавлено: 2012-12-29 11:41:00

   Так звана Лепесівська чаша, календарна символіка якої охоплює усі 12 місяців - найцікавіша з пам"яток слов"янського мистецтва та культури. На інших подібних знахідках зображені лише окремі важливі періоди календаря .
   На інших подібних знахідках зображені лише окремі важливі періоди календаря. Так, на глечику з поховання ІУ століття в селі Ромашки на Київщині зображений календар  полян, який відповідає періоду травень-серпень. Знахідки археологів - розповідь про світогляд наших прапрабатьків. Малюнок орнаментальних прикрас на керамічному посуді вказує на зв"язок зображень із язичницькою обрядністю, хліборобськими циклами та періодами промислів.
   Широкі плескуваті вінця чаші, яку можна побачити в Музеї археології НАН України, прикрашає багатозначний орнамент, у якому жодна з 12 частин не повторює ритований малюнок інших. Орнамент,  який розшифровано   Борисом   Рибаковим, веде     розповідь про таке.
   І - Січень (або ж «просинець») — початок нового язичницького циклу, до того ж і місяць прохань й заклинань на весь рік. Його символ - чотирикутник, у середині якого багаторядними лініями зверху прокреслено кут. Нижня частина - косий хрест - символізує вогонь та сонце. У сиву давнину  існував обряд запалювання священного «живого» вогню, який   здобували  тертям. Таке відбувалося на початку кожної з трьох сонячних фаз. Січень - час "розпалювання сонця". З обох боків «крижа» бачимо по листочку ( символізують животворну дію  сонця). Вогонь, який , починаючи з  зимового сонцестояння добували у грудні, горів до січня. Це кінець  зимових  «святок». На старих   народних дерев'яних календарях XVII—XIX ст. січень теж позначається знаком сонця. Слов'яни відмічали також весняне рівнодення та літнє сонцестояння. Осінньому рівноденню пращури не надавали уваги.
   II— Лютий — (його ще називали «сечень» )— показаний двома знаками:    зверху       —       рядом трикутників і колоском під ними. Це - знаки зораної землі та майбутнього врожаю.
   III—Березень (або ж «сухий» — місяць проводів зими та зустрічі  весни.  Наприкінці   місяця  весняне  рівнодення відзначалося як свято «масляна». У цей час пекли млинці у формі сонця, спалювали колесо та запалювали священний вогонь. Накалендарі цей місяць зображали також косим хрестом, але без листочків у бічних кутах.Кут зверху, на відміну від січневого, повністю заштрихований.
   IV— Квітень — «березозол»— місяць   удобрення    землі березовим попелом  (золою)  та час оранки. Цьому відповідає схематичне зображення рала з полозом та хвилястих ліній води.
   V — Травень —найдавніша   слов"янська назва п"ятого календарного місяця у слов'ян. Для його зображення характерно те ж саме, що й для лютого, тільки трикутники тут знаходяться знизу, а  колосок зверху, вказуючи  вже не  на майбутню рослинність, а на ту, яка зійшла. На початок травня припадають свята, близькі, до загальноєвропейського - «день молодої парості на нивах».
  VІ -  Червень – «кресень» - місяць  літнього сонцевороту, символізований двома косими хрестами та хвилястою лінією води. На червень припадають три великі літні язичницькі свята» які проводилися у «священних» гаях. Це День Ярили («семик», пізніше «трійця») —свято плодоносних сил природи.
  УІІ - Липень- "Червен"- місяць грозових дощів, визрівання врожаю. Символічно зображений чотирма рядами зламаних ліній, що означають блискавки. У цьому місяці остаточно вирішувалася доля врожаю. Зверталися до головного божества, яким був Род- бог-творець, бог родючості, всеохоплююче божество неба, блискавок, дощу, всієї природи, роду людського і навіть підземного світу.
  УІІІ – серпень (так його називали і стародавні східні слов^яни) символізували стиглими колосками, як місяць збирання врожаю, місяць достатку. Перший сніп ("багач" ставили в красному кутку в хаті, а останні колоски на полі не зрізали, залишаючи богу Велесу  «на  борідку». Пізніше це свято церква перейменувала на «Спаса»
   IX - Вересень  (у слов"ян  -"рюєн - місяць останнього перельоту птахів та останніх полювань з "перевісами", величезними сітками, які вішали поміж великих дерев. Цей місяцьзображали навскісною сіткою та трикутником - символом зораної землі.
    Х - Жовтень ( у  слов^ян   - листопад   або паздерник символізовано такими самими трикутниками та двома плетінками, які нагадують пасма лляної чи конопляної пряжі. Саме в цьому місяці проводили обробку волокнистих рослин.
    XI - Листопад слов"н "гроудень", можливо за прикметою розмоклої землі, котра замерзала грудками. На чаші показано косою лінією дощу, нерівними хвилястими відрізками і одним трикутником, який означав великий холод
    XII - останній місяць - Грудень, котрий у слов"ян мав назву "студєні''. Його повна символіка невідома - через відсутність частини чаші. Лишилася у малюнку коса сітка, що, мабуть, символізує полювання. Це був місяць  полювання й початку зимових святок.
   Традиційні елементи поступово зазнавали певних змін як за змістом, так і за формою, що було викликане змінами в житті та свідомості наших пращурів. Деякі символи або зовсім зникали, або продовжували існувати тільки в окремих галузях художнього виробництва Дуже поширеними залишалися знаки вогню та домашнього вогнища (свастика, триквестр), символи зерна та проростаючого зерна (ромб, ромб з гачками). До речі, ромб з гачками відомий на посуді І—II ст. н. е. з  Верхньої Десни й водночас це є міжнародний мотив. Виникнувши з появою хліборобства на територіях найдавнішого його осередку у Передній Азії, символ поступово поширювався - у міру того як більш передова південна культура просувалися далі на північ. Деякі сюжети та символи, приміром, зображення богині-матері, можна бачити як на південних, так і на північних землях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Понравилась статья? Поделись с друзьями!
Добавить в избранное Добавить в Google - Закладки Добавить в Яндекс.Закладки Добавить в Facebook Добавить в Twitter Добавить в Мой Мир Добавить в Мемори Запостить в ЖЖ Запостить в блог на Liveinternet Поделиться на WOW.ya.ru 0
Нравится
URL
HTML
BBCode


Оглавление   |  На верх


Nik (заполнить обязательно)
Ваш E-Mail Используется только для того что бы вы знали где и какую сделали запись
Комментарий
HTML-теги Вырезаются!!! _SOOBDELHTML2_ (pdf, object, swf)
* Введите защитный код из символов, отображенных в виде изображения.
Если вы не можете прочитать код с изображения, нажмите на изображение для генерации нового вида кода.
 

Страница сгенерирована за 0.182 сек..